Inleiding
Dankzij grote electrificatiecampagnes op het net eind jaren 70/begin jaren 80 en de verhoging van de lijnsnelheid tot 160km/u was er bij de
NMBS nood aan een nieuwe elektrisch motorstel. Er werd een order geplaatst van maar liefst 140 tweedelige motorstellen bij Constructions
Ferroviaires et Métalliques (BN) [mechanisch gedeelte] en ACEC [elektrisch gedeelte]. De stellen werden geleverd in de jaren 1981, 1982 en
1983 met een bordeaux kleurstelling. In het begin werden ze ingezet op de as Luxemburg - Blankenberge/Knokke. En naarmate er meer leveringen
volgden ook op andere IC en IR verbindingen doorheen het hele land.
De bijnaam van deze nieuwe stellen werd break, omdat ze compleet breken met de voorgaande generaties van motorstellen. De breaks konden een
snelheid halen van 160km/u (tegenover max 140km/u ), hadden een hoger optrekkingsvormogen én een automatische GF-koppeling (tegenover een
handmatige henricot koppeling).
Bij levering was de GF-koppeling niet uitgerust met verwarmingselementen. Dit zorgde ervoor dat koppelen tijdens winterweer niet lukte
wegens een opeenhoping van sneeuw en ijs. Om, in afwachting van de ombouw van alle GF-koppelingen, dit probleem tegen te gaan werd er inderhaast
een bak gefabriceerd die op de koppeling werd gehangen.
Toen in de jaren 90 de oudste generatie klassieke motorstellen de pensioensgerechtigde leeftijd bereikten, werd uit economische overwegingen
beslist om de breaks uit te breiden van 2 naar 3 rijtuigen. Doordat de breaks over meer vermogen beschikten dan noodzakelijk, daalde het
acceleratievermogen amper door deze uitbreiding. De 140 tussenrijtuigen werden besteld bij BN. Door de grote werklast bij deze fabrikant werden
de tussenbakken echter afgewerkt bij de CW Mechelen. Dankzij het tussenrijtuig werd het aantal zitplaatsen verhoogd met 82 stuks. Opvallend bij
het nieuwe rijtuig is de andere zetelindeling: nl 2 x 2 zetels tegenover zitbanken voor 2 en 3 mensen in de tweede klasse in het oude gedeelte.
Alle breaks kregen hun derde rijtuig in de periode tussen 1992 en 1995 bij hun grote revisie, behalve het tussenrijtuig kregen ze ook de nieuwe
new-looklivrei. Breaks zijn altijd grafittigevoelig geweest, en om ze snel weer grafitti-vrij te krijgen werd er vanaf eind jaren 2000 voor
gekozen om de grafitti te overplakken met stickers. Door deze stickers verdwenen echter de typische rode driehoeken op de deuren en de
blauw/rode driehoeken op het einde van de rijtuigen.
Eind 2006 was er terug sprake van een grote moderniseringscampagne van de breaks. Ze gingen compleet nieuwe ramen en deuren, interieur,
elektrische installatie krijgen en wederom een nieuw livrei. Door vele technische problemen duurde het tot 01/09/2009 vooraleer de eerste
gemoderniseerde break in dienst kwam. Enkele maanden hierna werd beslist om alle breaks ook uit te rusten met TBL1+. Op 3 maart 2020 was de
modernisatie voltooid.
Na de modernisatie begon de NMBS ETCS in te bouwen in de am80'ers. Hierdoor kwamen er vanaf juni 2023 exemplaren op het net met aangepaste koplampen: er bleven enkel 2 2-kleurige LED koplampen over.
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende