Inleiding
Samen met de EC's, interlanden- en slaaptreinen verdwenen bij de NMBS ook de klassieke internationale passagierslocomotieven rond de jaren 2010. Tegen het einde van het decennium kreeg de NMBS terug beperkte internationale ambities. In de meerjarenplanning van 2020 werden 2 "nieuwe" internationale verbindingen voorzien: Naast de beneluxtrein een extra verbinding tussen Brussel - Breda - Eindhoven en een trein tussen Oostende en Keulen. Voor diensten naar Nederland en Duitsland maakte men gebruik van reeks 28 [type 186] (NL) of een gehuurde traxx [type 186] van Lineas (NL + D). Deze traxxen van de tweede generatie zijn feitelijk goederenlocomotieven die enkele upgrades kregen om tegen 160 km/u passagierstreinen te verzekeren. Dit kan meer gezien worden als een noodoplossing dan als een échte internationale passagierslocomotief.
Omdat men voor beide verbindingen op hogesnelheidslijnen wou gebruiken was de NMBS op zoek naar nieuwe meerspanningslocomotieven met een maximumsnelheid van 200km/u. Op 1 februari 2022 werd er met Alstom een contract afgesloten om 24 vierspanningslocomotieven TRAXX MS3 (3de generatie Traxx) te bestellen. De locomotieven moeten homologatie krijgen voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg en worden geleverd in de loop van 2026 als reeks 17. Het contract laat ruimte om deze serie uit te breiden met 26 extra stuks.
In september 2024 verscheen de eerste 17, de 1701, op het spoorwegtoneel. Qua livrei is de NMBS eindelijk afgestapt van het look-a-like-reeks-13 livrei. De kop is fris geel en de zijwanden zijn spierwit met een groot NMBS-logo in het midden. De 1702 was snel klaar
en in oktober gingen beiden, tesamen met enkele I11-rijtuigen naar het testcircuit in Velm.
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende