BFOTO
BFOTO

NMBS Diesel Locomotieven

Bekijk de Lokfiche  Bekijk de Geschiedenis  Bekijk de Foto

Algemeen

   Aantal: 136

   Draaistelindeling: Bo-Bo

   Totaal gewicht: 80

   Nummering: 6201 - 6333, 6391-6393

   Oude Nummering: 212.001 - 212.003 (prototypes), 210.101 - 210.233

   Vermogen: 855 kW

   Tankinhoud: 3000 l

   Smeerolie: 625 l

   Water voor de treinverwarming: 3000 l

   Water om de motor te koelen: 700 l

   Zand: 400 kg

   Maximum snelheid: 120 km/h

   Maximum tonnage per as: 19.5 ton (met Flexicoil bogies, HLD 6391 - 6393), 20 ton (met BN-bogies, HLD 6201 - 6333)

   Maximum kracht bij optrekken: 190 kN

   Minimum boogstraal: 90 m

   Wieldiameter: 1010 mm


Mechanisch gedeelte

   Constructeur: S.A. La brugeoise et Nivelles

   Bouwjaar: 1961 (6334 - 6336), 1961 (6301 - 6303), 1962-1964 (6204 - 6278), 1966 (6279 - 6333)

   Remming: Automatische OERLIKON rem met 2 remrigimes: goederen en passagiers, remkraan van het type FV4 en 2 LST1 verdelers gecombineerd met een directe OERLIKON rem met een remkraan type FD1. Een Gardner-Denver compressor van het type WXO wordt aangedreven via een elastische koppeling. Er zijn 4 persluchtreservoirs met een totale capaciteit van 1000 l. Een handrem (schroefvormige) is geplaatst in elke stuurpost en werkt elk op 1 bogie.

   Besturingsinstallatie: Regeling van het vermogen door een elektrische bediening van de Woodward PG snelheidsregelaar van de dieselmotor. Besturingstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.

   Verwarming:  Stoomgenerator VIC van het type OK.4616 met een stoomproductie van 780 kg/h en een druk van 14 bar (stoomdruk in de verwarming regelbaar tot 6 bar).


Dieselmotor

   Constructeur dieselmotor: General Motors

   Motor Type: 12-567 C

   Injectie: Direct

   Vermogenregeling: Via de snelheidsregeling

   Starten motor: Via de hoofdgenerator

   Nominaal vermogen:  1050 kW

   Rotatiesnelheid: 835 tr/min

   Cilinders:
        Aantal: 12
       Plaatsing: In V
       Uitboring: 216 mm
       Loop: 254 mm

   Volledige massa: 11.700 ton

   Inspuitingsdruk: 84 bar

   Gemiddelde druk: 6.87 bar

   Gemiddelde snelheid van de zuiger: 7.06 m/s

   Maximum koppel: 1198.5 daNM
 

   Overbrenging

   Constructeurs: Hoofdgenerator: D22 van GM, Tractiemotoren: DN 44.1 van A.C.E.C.

   Werkingswijze: De hoofdgenerator is aangedreven door de dieselmotor en voedt 4 tractiemotoren die constant parallell geschakeld staan. De hoofdgenerator wordt afzonderlijk gevoed door een hulpgenerator.

   Aandrijvingswijze assen: De 4 tractiemotoren (opgehangen aan de neus), zijn ingewerkt in de assen en drijven elk 1 as aan. Elke as van de locomotief is dus aangedreven door een motor.


Voornaamste afmetingen

   Totale lengte: 16790 mm

   Breedte: 2900 mm

   Hoogte van de rail tot het dak: 4250 mm

   Afstand tussen de ophangingen: 9300 mm

   Afstand tussen de wielen: 2800 mm

   Afstand tussen buffer en de ophanging: 3170 mm



Het is verboden om deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende. Bepaalde info mag op fora worden gebruikt mits bronvermelding