De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 24-01-2010
Het koude weer van de afgelopen weken heeft het werk niet vertraagd.
De nadruk ligt nog steeds op grond verwijderen.
In de Steenlandpolder werd er de afgelopen tonnen grond verzet,
aan de andere kant van de Beverentunnel start men rond deze tijd met het boren van de 6 km lange tunnel.
Sinds kort heeft Google Earth luchtfoto's on-line gezet van augustus 2009, wat het mogelijk maakt om het liefkenshoektracé vanuit de lucht te volgen.
1
In het kerstweekend heeft men onder lijn 10 een betonnen plaat geschoven.
Deze plaat dienst als dak voor de onderdoorgang van lijn 10. Om deze werken te kunnen uitvoeren werd de overweg van de Steenlandlaan tijdelijk verlegd.
In een later stadium komt deze terug op zijn vroegere plaats te liggen.
Aan de uiterste zijden van de foto ziet u nog net 2 versgegoten "mallen" voor de cementiet-betoniet wanden, de betonnen plaat zelf is niet zichtbaar omdat deze al onder een laag ballast ligt.
2
Sinds begin 2010 is men écht begonnen met het afgraven van de Steenlandpolder. 4 kranen en een 20-tal werfvrachtwagens voeren op een hoog tempo grond af.
Achter het talud ,dat dient als een tijdelijke werfweg, is er over een lengte van zo'n 400 meter ook al de meeste grond weggegraven.
3
De grote witte kraan wordt gebruikt om de 2de tunnelboormachine in de boorput te laten zakken. Deze kraan wordt momenteel 24/24 ,7/7 gebruikt om onderdelen in de boorput te laten zakken.
Het snijrad van de 2de tunnelboormachine.
Voor het snijrad staat een van de tunnelwagentjes. Vermoedelijk gaat deze gebruikt worden om de betonnen buitenwanden te transporteren richting tunnelboormachine.
Op youtube is er een filmpje te bekijken waarin met het boorschild van de eerste tunnelboormachine naar beneden neerlaat
Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende