BFOTO
BFOTO
Index Tractiematerieel Leasinglocs Trafiek Lijnen Documenten Bfoto Links

De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 22-05-2011

6 dagen geleden is de eerste tunnelboormachine aangekomen op rechteroever. Een ideaal moment om de werken op rechteroever nog eens te bekijken.

1

100 meter achter ons is het eindpunt van de 2 tunnels gelegen. Net als in de vertrekput, ligt de aankomstput in een gesloten sleuf. Deze gesloten sleuf is een 500-tal meter lang en het eerste gedeelte is al volledig afgewerkt op ruwbouwniveau. Men gebruikt deze sleuf nu voor de demontage van de reeds aangekomen tunnelboormachine en aankleding van de tunnel.
De plaatsen waar de felgekleurde hekken rond staan zijn openingen in het dak. Langs hier kan men materiaal in en uit de tunnel krijgen.  


2

Op deze plaats komt de liefkenshoekspoorverbinding écht boven de grond. Men moet juist nog wat grond weggraven en een betonnen vloer storten vooraleer ook deze ruwbouw klaar is.
De liefkenshoekverbinding gaat na deze tunneluitgang lichtjes naar rechts om onder de R2 te duiken en aan te sluiten op de sporen van het vormingsstation Antwerpen-Noord. De nieuw aan de leggen lijn 10/3 (die verbinding geeft met L11 en L11A) zal net na de tunnelingang links intakken.


3

De reeds bestaande ondertunneling onder de R2 (gelegen achter de hekken) voldeed net niet aan de hedendaagse vrije-profielruimtenormen voor een dubbelsporige geëlectrificeerde spoorlijn. Om aan deze normen te voldoen werd besloten een volledige nieuwe onderdoorgang te construeren op dezelfde plaats als de 'oude'.

Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende