BFOTO
BFOTO
Index Tractiematerieel Leasinglocs Trafiek Lijnen Documenten Bfoto Links

De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 21-08-2011

De laatste loodjes wegen het zwaarst...
Dit gezegde was van toepassing toen tunnelboormachine Schanulleke na 17 maanden boren tot 2 keer toe op enkele meters voor haar eindpunt strandde vanwege technische problemen. In de ochtend van 23 juli 2011 kwam ze uiteindelijk toch aan de oppervlakte op rechteroever.
De tunnelboormachine en allerhande benodigheden om de tunnel te boren worden momenteel uit de vertrek- en aankomstschacht gehaald, waarna de tunnels kunnen worden afgewerkt.
Op linkeroever is men de laatste hand aan het leggen aan het spoorbedding, daar dit eind 2011 aan Infrabel moet worden opgeleverd. In de loop van 2012 zal Infrabel hier de spoorinfrastructuur beginnen installeren.

1

Jarenlang was bundel Zuid het eindpunt van lijn 10. Omdat er binnen enkele jaren via de liefkenshoekspoorverbinding treinen van Antwerpen naar Gent , en vice-versa, gaan rijden. Bouwt men 2 snelsporen langs bundel Zuid. Op die manier boeken doorgaande treinen een forse tijdswinst omdat men niet langs de trage bundelsporen moet.
 


2

Op korte tijd schieten industriegebouwen als paddestoelen uit de grond in een deel van de vroegere Zuidelijke Groenzone-Haasop.
De ronde objecten die je her en der in der in de spoorbedding ziet steken, zijn fundamenten voor de bovenleidingspalen.


3

De afdaling naar de tunnel onder lijn 10 en de Steenlandstraat.

Zicht op het op en afrittencomplex Waaslandhaven Zuid. De aarden wal net voor de brug zorgt ervoor dat al het bouwmateriaal naar de rechterkant van de ingraving kan gebracht worden. Via de R2 is het immers amper mogelijk deze zijde te bereiken met zwaar materiaal. Als de werken hier ten einde lopen, zal de aarden wal verwijderd worden en kan men het hele spoortraject afrijden met de wagen van bundel Zuid tot de aankomsttunnel op rechteroever!
De betonnen rechthoeken op de voorgrond dienen als afwateringskanalen.


4

Aan de diepe ingraving net voor de Beverentunnel worden er van boven tot beneden afwateringskanaaltjes voorzien. Op deze manier wil men ervoor zorgen dat er bij hevige regenbuien geen modderstromen onstaan die de Liefkenshoekspoorverbinding onbruikbaar maken.
Het betonnen object in de verte is sinds enkele weken in gebruik genomen als aquaduct.

Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende