De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 22-11-2012
Sinds begin deze week zijn de spoorwerken op de Liefkenshoekverbinding gestart. De spoorwerken worden uitbesteed aan Swietelsky, die de werken uitvoerd met zijn SUZ 500. Deze spoorbouwmachine heeft, als hij volledig is samengesteld, een lengte van maar liefst 1200 meter!
1
's Morgens worden de dwarsliggerwagons van de SUZ 500 bijgevuld ter hoogte van de bypass over bundel Zuid. De dwarsliggers werden enkele dagen daarvoor aangeleverd op Belgische dwarsliggerwagons. Omdat de Belgische dwarsliggerwagons niet compatibel zijn met de SUZ 500 (er is geen inrichting aanwezig om rails te transporteren langs de wagons) dient men deze telkens over te laden.
2
De voorzijde van de SUZ 500. Bemerk dat deze machine met rupsbanden over het tracé rijdt! Ter hoogte van de grote S van Swietelsky worden de dwarsliggers pas op het traé gelegd.
De witte draad die je rechts naast de machine ziet liggen is de geleidedraad, deze dient als referentie om de sporen te leggen.
Detail van het plaatsen van de nieuwe dwarsliggers, dankzij deze foto zie je dat het voorste gedeelte van de SUZ 500 boven de grond zweeft. Links is een deel van de aanvoerband voor nieuwe dwarsliggers te zien. De onderste rail komt op de dwarsliggers te liggen en de bovenste spoorstaaf wordt naar voren geleid om 300 meter later te dienen als nieuwe rail.
Op deze foto zie je duidelijk waar de rails en dwarsliggers samenkomen om meteen daarna al als werkspoor gebruikt te worden door het "aanhangsel" van de SUZ 500. Net erboven staat de aanvoerplaats voor nieuwe dwarsliggers. In de wagon erna, waar SUZ 500 opstaat, zit een grote dieselmotor die het hele gevaarte van energie voorziet. Net eronder is een werkplaats gelegen waar kleine herstellingen in kunnen gebeuren.
2 portaalkranen rijden heen en weer om nieuwe dwarsliggers aan te voeren naar de SUZ 500. Je kan duidelijk de spoorstaaf zien die naar het front van de machine wordt gebracht.
Achter de dwarsliggerwagons hangt een trein gevuld met spoorstaven van 300m, beter gekend als de robeltrein. Door middel van rubberen rubsbanden worden de rails naar voren geduwd. Het front van de trein staat op hetzelfde ogenblik een kleine 600 meter verder!
Helemaal rechts zie je goed de geleiderollen staan op de de dwarsliggerwagons
Wanneer men de eerste rail naar voren duwt, dient een portaalkraan als geleidewagen om de rail goed in de rollen te plaatsen. Als de eerste rail goed in de rollen zit, kan men alle rails aansluitend verder naar voor duwen. Men kan dan tegelijkertijd dwarsliggers plaatsen en nieuwe rails aanvoeren!
Deze vreemde machine trekt de rails, die langs de SUZ 500 hangen, naar voor. En legt ze voor de SUZ 500 zodat deze weer 300 meter (lengte van een spoorstaaf) nieuw spoor kan leggen. Uiteraard herhaalt deze procedure zich elke 300 meter.
Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende