Inleiding
In 1953 kwam een vervolgserie van 15 aan de 228.010-228.034 (AM 39) gelijke stellen in dienst, de 228.035-228.049, waarvan de laatste vijf voorzien waren van een elektrische installatie van Marelli (in tegenstelling tot het altijd gebruikelijke ACEC). Zij stonden bekend als type 53 Marelli. De nu veertig stuks tellende hoofdserie verzorgde diensten op de eerste geëlektrificeerde lijnen in België, waar de elektrificatie gepaard was gegaan met een totale modernisering, waaronder verhoogde perrons. De verdere elektrificaties in België zouden veel beperkter van aard zijn, waardoor het noodzakelijk was dat de nieuwe tweetjes een lagere instap hadden. Op 1 januari 1971 werden de stellen voorzien van de nieuwe NMBS-nummering, wat in praktijk niet meer inhield dat de eerste cijfergroep verviel. De serie werd dus 035-049.
De stellen met hoge instap (type 39 - 53) waren hun hele loopbaan opvallend aanwezig op de as Essen-Antwerpen-Brussel-Charleroi, waar ze de stoptreindienst uitvoerden. Ze waren ook toegelaten in Nederland, om in praktijk defecte Beneluxtreinen te kunnen vervangen tot Roosendaal. In tegenstelling tot hun oudere broertjes type 39 en 46, bleef type 53 behoorlijk lang in dienst. Pas in 1995 ging de laatste op pensioen.
Toen begin jaren negentig de afvoer van deze stellen begon onder invloed van de komst van de nieuwe tweetjes serie 900 ('Duikbril'), werden de vijf Marelli's, welke wat storingsgevoeliger waren dan de rest, als eerste aan de kant gezet. In april 1995 werden de laatste stellen afgevoerd. De meeste werden gesloopt in Noord-Frankrijk en per trein via Dinant en Virton daarheen gevoerd.
Bewaarde exemplaren
Nr | Eigenaar | Standplaats | Opmerkingen |
039 | NMBS | La Louvière |
© Sicco Dierdorp
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende