BFOTO
BFOTO
Index Tractiematerieel Leasinglocs Trafiek Lijnen Documenten Bfoto Links

Bekijk de Lokfiche  Bekijk de Technische fiche  Bekijk de Foto




Inleiding

In de jaren 80 besloot de NMBS tot de aankoop van 35 elektrische 2-delige motorstellen met een goed acceleratievermogen om het lokale verkeer tussen de agglomeraties te verzekeren. Vanwege het feit dat deze stellen ontworpen zijn voor het verzekeren van stoptreinen, werd de maximumsnelheid op 120km/u gelegd. Door deze stopdiensten werd het ook niet nodig geacht om een aparte bagageafdeling te voorzien in de trein. En had men voor de eerste maal in tweede klasse aan elke zijde 2 zetels in plaats van de 2 + 3 opstelling. Het ontbreken van de bagageafdeling werd gecompenseerd door in 1 rijtuig een groter platform te voorzien waar men o.a. fietsen kan plaatsen.
Bijzonder is ook dat men deze stellen uitrustte voor eenmansbediening! Bij het ontgrendelen van de deuren klapt er op de kop van het stel een spiegel open waarmee de machinist de reizigersbewegingen kan volgen. Voorts beschikt hij over een knop waarmee hij alle deuren kan sluiten. Ondanks dit systeem werd de MS86 nooit ingezet als eenmansbediend stel in commerciële dienst.
Vanaf 1986 werden deze 35 stellen geleverd. In 1989 was men van plan om een tweede bouwreeks van 35 stuks te bestellen, maar dit werd uiteindelijk gereduceerd tot 17 extra stuks. Dankzij de MS86 konden de oudste motorstellen aan de kant worden geschoven. Oorspronkelijk had elke rijtuigbak een kleine eerste klasse aan het uiteinde van de rijtuigbak. In een van deze 2 bakken was de eerste klasse uitgevoerd als rokersafdeling. Door de komst van het rookverbod op de trein werd de ex-rokersafdeling gedegradeerd tot 2de klasse. Het typische eerste klas zetels bleven echter behouden.

Vanaf 2012 krijgen deze stellen een revisie en een nieuw livrei.
Helaas is er op technisch vlak niks gebeurd om deze lichtgewicht stellen meer adhesie te geven. Vooral bij slechte weersomstandigheden hebben de stellen te weinig grip op de sporen om de dienstregeling te kunnen aanhouden.

Bij de installatie van ETCS is gebleken dat er te weinig plaats was om dit beveiligingssysteem in te bouwen. Daarom beslist men om 4 zitplaatsen op te offeren en een kast te voorzien in het stel waar de ETCS-installatie in gebouwd kon worden. Het raam werd netjes afgeplakt met witte folie.

Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende