BFOTO
BFOTO
Index Tractiematerieel Leasinglocs Trafiek Lijnen Documenten Bfoto Links

Bekijk de Lokfiche  Bekijk de Technische fiche  Bekijk de Technische fiche  Bekijk de Foto




Inleiding

Begin jaren negentig wilde de NMBS het comfort van de binnenlandse intercitytreinen opwaarderen. Deze opwaardering bestond uit een nieuw en modern uiterlijk en een hoogwaardig en ruim comfort. Uit een prototype rijtuig (nu meetrijtuig) ontstonden uiteindelijk de rijtuigen type I11 en 120 elektrische treinstellen: AM '96. Hiervan werden vijftig stellen geschikt gemaakt voor zowel de Belgische spanning als 25 kV (voor verkeer naar Frankrijk en, volgens oorspronkelijke planning!, op de HSL-lijnen) en zeventig voor alleen 3000 volt.
De treinstellen werden driedelig geleverd en zijn innerlijk en uiterlijk vrijwel gelijk aan I11. Ze zijn ontworpen volgens het concept van de Deense 'gummineuzen' met rubberen doorloopneuzen, hoewel ze uiterlijk nogal verschillen. Apart is verdeling eerste/tweede klasse, met een heel rijtuig eerste klasse, iets wat ongetwijfeld in de toekomst aangepast zal moeten worden.
De bicourante stellen kregen de nummers 441-490 (aansluitend op de nummering van de Breaks) en de monocourante 501-570. De levering begin met de bicourante stellen en de 441 werd als eerste afgeleverd op 12 februari 1996. De eerste maanden reden de eerste vijf stellen proef, waarbij enkele kleinere problemen ontstonden die in de loop van het jaar werden opgelost. de serielevering startte eind 1996. De stellen werden vanaf maart 1997 het eerst ingezet op de verbinding Mons-Aulnoye ter vervanging van de niet meer in Mons stoppende doorgaande internationale treinen. Enkele maanden later waren er voldoende stellen in dienst om de verbindingen Antwerpen-Lille via Kortrijk (daarvoor reeks 12 met M4) en Mons-Lille, later Herstal-Luik-Lille via Charleroi-Tournai. Ze rijden ook tussen Antwerpen en Charleroi.
De eerste "AM '96 monocourant", de 501, kwam medio mei 1998 aan, kort na de voltooiing van de serie 441. Na twee jaar was ook de levering van de 500'en voltooid. Zonder problemen werden de stellen in dienst gesteld op de belangrijkste binnenlandse IC-verbinden voor zover hier geen I11 reed: met name Gent-Genk, Bussel-Luxemburg en tussen de kust en Tongeren. De serie 500 is voorbereid om ze ooit gelijk te maken aan de bicourante stellen. Maar er zijn momenteel geen plannen om ze effectief om te bouwen.

Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende