Inleiding
Door de vrijmaking van de Europese spoorgoederenmarkt wilde de NMBS haar aanwezigheid in Frankrijk versterken door naast goederentreinen met
elektrische tractie, ook goederentreinen met dieseltractie in te leggen. Deze laatste kunnen immers de trein afleveren tot op de sporen van de
klant, wat een enorm concurrentievoordeel oplevert.
De multifunctionele locomotief reeks 77 werd voor deze taak niet multifunctioneel genoeg bevonden (er zijn al snel 2 à 3 stuks nodig om
een zwaardere goederentrein op snelheid te houden) én was nog niet voorzien van het Franse beveiligingssysteem. Omdat het inbouwen van
het beveiligingssysteem en de homologatie van deze locomotieven op het franse spoornet veel te lang zou duren, wilde men een zware lijndiesel
die zowel in Frankrijk als in België goedgekeurd was.
Al vrij snel werd er gedacht aan een G2000-3 van Vossloh. Op 3 maart 2005 deed deze zijn eerste testritten, en ook op het Franse net
waren de testen bezig. Eind 2005 ontstond het plan om 3 locomotieven te leasen met een optie op 2 extra.
Bijna een jaar later werden de eerste offertes verstuurd om meteen 5 locomotieven te leasen. En er kwam een G2000 naar de
tractiewerkplaats van Antwerpen-Noord om het type goed te bestuderen. Hierna werd het lange tijd stil... .
Pas rond augustus 2008 kwamen de eerste 2 G2000'en naar Antwerpen-Noord. Er volgden verschillende testritten vanuit Antwerpen-Noord en Monceau.
En de treinbestuurders van de depots Antwerpen-Noord, Kortrijk en Charleroi kregen type-opleiding van deze locomotief. In de volgende maanden
kwamen er nog 3 locomotieven bij en eind 2008 kon men écht goederentreinen gaan verzekeren.
Als we de reeksnummering van de zware diesellocomotieven bekijken, dan valt het meteen op dat de reeksen 50 tot 55 mooi op elkaar aansluiten, en men na reeks 55 plots naar reeks 57 springt. De reden is dat men in dezelfde periode (2005) zocht naar nog een andere reeks zware lijndiesellocomotieven. Reeks 55 naderde immers de pensioengerechtigde leeftijd, en de multifunctionele rangeerlocomotief reeks 77 bleek weeral niet de meest ideale keuze te zijn. Er werd beslist om over te gaan tot de koop van 35 locomotieven die reeks 56 moesten vertegenwoordigen. Begin 2006 werden er offertes uitgeschreven, maar uiteindelijk bleek er nergens dé locomotief tussen te zitten. Doordat de elektrificatie van lijn 24 dan toch doorging, was er geen nood meer aan een zware diesellocomotief. Eind 2006 werd de mogelijke aankoop van reeks 56 afgevoerd.
Inzet
Voor een klein reeksje van amper 5 locomotieven werd reeks 57 al snel op uiteenlopende verbindingen ingezet. Vanuit Antwerpen-Angola trokken ze containertreinen met bestemming Barcelona en Constanti. Ook de bekende Tessenderlo - Bully Grenay trein hing dagelijks aan de haak. Deze grote verscheidenheid aan diensten heeft vooral te maken met de samenwerking die B-cargo eind 2008 sloot met ECR om open-source treinen te verzekeren tussen België en Frankrijk. ECR zette 5 eigen G2000'en in die grotendeels tussen Antwerpen en Frankrijk pendelden. In 2010 verdwenen de 57'en grotendeels uit de trafiek van de containertreinen richting Spanje. De HLE 29 nam deze treinen voor hun rekening, in pool met de traxx'en van ECR. Later dat jaar zou B-cargo de samenwerking met ECR stopzetten, maar blijft de containertreinen behouden. Bestuurders van Kortrijk rijden met deze treinen tot en met Valenton, waarna men beroep doet op de bestuurders van SNCF om deze verder te rijden tot over de grens.
In de zomer van 2010 veroverde B-cargo de glucose- en graantrein van en naar Aalst van concurrent SNCF FRET. Omdat de fabrieksbundels in Poix-de-Picardie en Saleux, bestemd voor de graantreinen alsook de bundel aan de fabriek in Nesle Somme, wat tevens het eindpunt is van de glucosetrein, niet uitgerust zijn van bovenleiding, werden de 57'en heer en meester over deze trafieken.
Tussen deze grote opdrachten door werd de 57 ook het trekpaard van tijdelijke en kleine contracten. Zo werden ze tijdelijk ingezet voor de kalksteentrein uit Yves-Gomezée tot in Monceau, de staaltreinen tussen Troyes en Gent Noord, alsook de kopertrein naar een vestiging van Nexxans in Lens en de buizentrein naar Lille Port Fluvial, om maar enkele voorbeelden op te noemen.
Minder bekend is de inzet van reeks 57 voor OSR-France, dit is een dochteronderneming van IFB (dat tot de portefeuille van NMBS-logistics hoort) die als last-mile operator actief is in Frankrijk. Aanvankelijk werd 1 57'er gebruikt voor deze last-mile diensten. Vanwege de expansie van OSR-France werden algauw meerdere exemplaren ingezet. Deze inzet duurde tot eind 2012, vanaf dan zette OSR-France BB75000 in van SNCF Akiem.
Uitbreiding
Reeks 57 werd steeds vaker ingezet voor allerhande treinen naar Frankrijk. En OSR (een dochteronderming van het B-logistics klantenfiliaal IFB)
wilde een filiaal openen in Frankrijk (OSR-France) die tractiematerieel nodig hadden om rangeringen uit te voeren op het terrein van de klanten.
Er werd naar het eind van 2010 beslist om 4 extra G2000'en bij te leasen. Deze kwamen deze keer niet van Angel-Trains maar wel van ECR!
In 2010 kwamen er echter maar 2 stuks bij wat het locomotiefbestand deed groeien tot 7 stuks. In de loop van 2012 kwamen de overige 2 locomotieven
de vloot versterken en kreeg men toch nog 9 locomotieven.
Na de buitendienststelling van 5 57'ers in de periode 2012-2013 kwam begin januari 2014 de blauwe 5710 in dienst, zodat het aantal 57'ers terug op 5 stuks kwam.
Buitendienststelling
De vloot bleef maar enkele maanden 9 locomotieven tellen. Vanwege verminderd goederenverkeer naar Frankzijk én omdat OSR France geen 57'ers meer nodig had,
werden de 4 witte ECR 57'ers eind 2012 terug naar ECR gestuurd. Toen 5704 in juli 2013 off-lease ging werd de 5709 van ECR terug gehuurd tot januari 2014.
Doordat de locomotieven relatief zwak zijn voor de diensten waarop ze gebruikt werden en vanwege het enorme aantal defecten aan de motor werd het al snel duidelijk
dat reeks 57 nooit een topreeks zou worden. Omdat er nu eenmaal geen alternatieven waren werd reeks 57 nog geduld op het belgische spoorwegnet tot de nieuwe dienstregeling
van 13/12/2015. Op deze datum verloren de 5701-5703, 5705 en 5710 hun diensten aan reeksen 13/29 en 77. In de loop van januari 2016 gingen deze 5 stuks off-lease en keerden terug naar hun eigenaars.
Livrei
De locomotieven werden aan B-cargo geleverd in hun fabriekslivrei. De eerste 2 geleverde stuks (5701 en 5705) bezitten een blauwe
cabine en een grijze motorhuif. De cabine van de volgende 3 exemplaren (5702 - 5704) had dan weer een groene kleur.
De verdere verfraaing door B-cargo beperkte zich door het plaatsen van de nummers en een groot NMBS-logo op de front en zijkanten.
Met de levering van de 4 ex-ECR G2000 kwam er nóg meer kleur in deze kleine reeks. Deze laatsten (5706 - 5709) dragen een strak wit jasje
waarop de NMBS opschriften pas écht tot zijn recht komen.
De laatste 57'er, de 5710 had net als de eerste exemplaren een blauwe cabine.
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende