Inleiding
Door diverse elektrificaties was het begin jaren zestig mogelijk de doorgaande TEE-treinen tussen Amsterdam en Parijs elektrisch te rijden en zo de locs serie 204 (later reeks 54) te vervangen. Hiertoe nam de NMBS de in die tijd risicovolle beslissing een loc te laten bouwen, die geschikt was voor drie stroomsystemen: naast de spanning bij de NMBS ook 1500 volt en 25 kV, waartoe de locs voorzien werden van gelijkrichters. Hierin zit ook een verschil binnen de vijf bestelde locs: drie kregen gelijkrichters van Siemens (150.001-150.003) en twee van ACEC (150.011 en 150.012) - naar een ontwerp van Schneider-Westinghouse. De locs waren ondanks hun gedrongen uiterlijk geschikt voor hoge snelheden, de trekkracht was echter relatief beperkt. Hun uiterlijk werd afgeleid van de familie 122/123, maar onder meer opgesierd door zilveren sierstrips. Ze kwamen in dienst in een lichtblauwe kleur. In de jaren tachtig werden de locs, inmiddels reeks 15 (1501-1505), gedeeltelijk van de dienst Brussel-Parijs teruggetrokken, omdat ze te licht waren voor de steeds langer wordende treinen op dit deel. Vanaf dat moment moest er in Brussel Zuid van (meersysteem)loc gewisseld worden. In 1988 mochten de locs ook niet meer op het NS-net komen vanwege het ontbreken van ATB. Hun diensten werden overgenomen door de 25.5. Het lichtblauwe uiterlijk werd in de jaren zeventig vervangen door géél (op de 1505 na) en snel daarna door het standaard zeeblauw.
In 1996 toen steeds meer TGV's de oude EC's gingen vervangen, kwam er stilletjesaan een einde aan de glorieperiode van de meerspanningslocomotieven.
Voor de locs was er dus steeds minder emplooi, wat ook wel een beetje goed uitkwam gezien de hoge defectenstand bij de natuurlijk steeds ouder
wordende, zeer kostbaar in onderhoud zijnde locs. Voor de reeks 15 begon er een sluimerend bestaan, waarbij deze in 2000 - 2001 zelfs enkele
maanden buiten dienst werden gezet.. Uiteindelijk werden de drie resterende locs reeks 15 ingezet voor 2 P-treinen tussen Liers en Gouvy én
de scholierentrein (met maar 1 wagon!) tussen Gouvy en Trois-Ponts.
Door de economische crisis in 2009 en de bijhorende instorting van het goederenvervoer werd de NMBS geconfronteerd met een locoverschot.
Van deze gelegenheid werd gebruik gemaakt om reeks 15 buiten dienst te stellen ten voordele van "modern geweld".
Bewaarde exemplaren
Nr | Eigenaar | Standplaats | Opmerkingen |
1503 | NMBS | La Louvière | |
1504 | TSP | Saint-Ghislain |
© Sicco Dierdorp
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende