Inleiding
Toen B-cargo eind 2008 een samenwerkingsakkoord sloot met ECR om open-source goederentreinen te verzekeren tussen België en Frankrijk, werd deze
dienst steevast gereden door reeks 57. In 2009 wilde men de 57'ers inzetten op andere plaatsen, en ze vervangen door elektrische locomotieven
die in een pool konden rijden met de nieuwe 186'ers van ECR. Er werd aangeklopt bij Angel Trains, die 5 locomotieven van het type" Traxx 2E F140
MS locomotives van Bombardier" ging leveren. Dit type was reeds in gebruik bij de NMBS als reeks 28 (en is hetzelfde type als de 186'ers van
ECR). Het grote verschil was dat de nieuwe lichting het Franse beveiligingssysteem bezat, en niet meer dat voor Nederland en Duitsland. Om
verwarring tussen beide lichtingen te vermijden werden deze nieuwe locomotieven ondergebracht in reeks 29.
Dat de levering van reeks 29 snel moest gaan bleek toen Bombardier midden 2009 5 complete traxxen, die oorspronkelijk voor ECR bedoeld waren ,
omnummerde én verkocht aan Angel Trains. Later dat jaar werden de 5 locomotieven voor ECR opnieuw gebouwd.
Midden november 2009 arriveerde de eerste 29'er in België, en na enkele testen werd de reeks al in dienst gesteld begin 2010.
Inzet
Reeks 29 werd meteen na levering ingezet in de pool met ECR 186'ers. Hun inzet bestond voornamelijk uit het slepen van containertreinen naar Spanje. De trafiek kende niet het verhoopte succes, en eind 2010 werd de samenwerking tussen B-cargo en ECR zelfs stopgezet. De containertreinen bleven behouden, maar vanwege het lage aantal diensten stond het grootste deel van reeks 29 meer stil dan wat anders. Om deze geleasede locomotieven toch te laten rijden, werden ze in 2011 zelfs in een vaste omloop gebracht als tractiemiddel voor binnenlandse treinen! Dé opleving voor reeks 29 kwam er pas vanaf 15 december 2011. Reeks 12 werd uit de actieve dienst teruggetrokken ten voordele van onder andere reeks 29.
Buitendienststelling
Deze heropleving was echter van korte duur. NMBS-logistics verloor door de crisis in 2012 meerdere treinen en had hierdoor genoeg 13'ers op stock staan.
Toen bekend werd dat NMBS-logistics vanaf december 2012 een groot aantal treinen naar Frankrijk zou verliezen aan zijn concurrenten,
werd al gauw beslist om reeks 29 terug te trekken uit actieve dienst. De 2903, 2904 en 2905 reden in november 2012 hun laatste goederentreinen in dienst van NMBS-logistics.
De 2901 en 2902 hielden het uit tot 9 december 2012, de start van de nieuwe dienstregeling, vooraleer ook zij een retourticket naar Angel Trains kregen.
Reeks 29 (tweede lichting) hield het in totaal minder dan 3 jaar uit bij de Belgische Spoorwegen.
Herindienststelling
Met de nieuwe dienstregeling van 9 december 2012 verdween samen met reeks 29 ook de beneluxtrein van de sporen tussen Brussel-Zuid en Amsterdam. Deze beneluxtrein werd vervangen
door de fyra-stellen V250. Deze stellen hadden het ene na het andere technische probleem, en in januari werd beslist om de V250 voor onbepaalde tijd aan de kant te zetten en
te vervangen door de benelux v2.0. Om deze dienst te verzekeren had men 8 28'ers nodig, terwijl B-mobility er maar 3 bezat. De overige 5 exemplaren werden gehuurd van B-logistics,
welke op zijn beurt besliste om de 5 29'ers van Angel Trains terug te huren zodat deze het ontstane loctekort konden opvangen!
Op 15/02/2013 keerden de 5 ex-29'ers terug naar België, en de 2901 had op 25/02/2013 de eer om de eerste goederentrein door een reeks 29 van de derde bezetting te rijden.
De overige 29'ers kwamen in de weken hierna terug in dienst. In de loop van 2016 werd duidelijk dat reeks 29 ook dit keer geen lang leven was beschoren, ze zouden immers vervangen
worden door traxxen gelaesed bij railpool. In december 2016 gingen de 2901 en 2904 off-lease. De overige 3 29'ers werden door de NMBS op 26/04/2017 buiten dienst geplaatst. Privé operator
Lineas least ze vanaf deze datum rechtstreeks bij Angel Trains. Hoewel het 29'er nog op de locomtieven staat gebruikt men bij Lineas enkel het 186'er nummer. De datum 26/04/2017 is dus het defnitieve einde
geworden van de tweede reeks 29 in NMBS dienst.
Livrei
Net als reeks 28 is reeks 29 getooid in een standaard groen-grijze Angel Trains livrei. Op de fronten en flanken werd een 29XX nummer gekleefd.
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende