Inleiding
Tegelijk met de bestelling van de eerste lijndiesellocomotieven werden ook twee kleine series zware rangeerlocomotieven besteld voor de zware rangeerdienst en lokale goederendienst. De locomotieven waren een beetje bedoeld als protolocomotieven, niet in het minst door het totale gebrek aan ervaring met dergelijke machines. Tussen 1954 en 1956 werden de typen 270 (dieselelektrisch met draaistellen) en 271 (dieselhydraulisch met vier gekoppelde assen) geleverd.
Inzet
De 270 bestond uit zes locomotieven, door Baume et Marpent in 1954 geleverd aan de stelplaats van Ronet. Hier reden ze hun eerste jaren sleepdiensten rond Ronet en Namur en verzorgden ze de zwaarste rangeerdiensten in het belangrijkste vormingsstation van Ronet. De 270.006 werd na enkele maanden afgestaan aan Latour om daar in de vorming te rangeren, in 1957 reed de loc zelfs korte tijd in Kinkempois (voor proefnemingen in verhouding tot het type 271). Begin 1961 gingen alle locomotieven over naar Antwerpen Dam, om daar de rest van hun leven te blijven. Ze werden daar in gebruik genomen voor sleepdiensten tussen rangeerterrein Antwerpen Noord en de diversie bundels in het havengebied, maar reden tot medio jaren tachtig ook veel lokale goederentreinen richting de Kempen en Limburg.
Modernisatie
In de jaren zeventig werden de locomotieven gemoderniseerd. Drie van de zes kregen hierbij een nieuwe motor: de 7001 en 7002 kregen een vernieuwde versie van de bestaande motor en de 7004 werd uitgerust met de motor uit voormalig protoloc 6004. Deze locomotief was voortaan herkenbaar aan de uitstulpingen in de zijkant.
Buitendienststeling
Doordat de locomotieven reeks 71 (II) en 75 hun taken in Antwerpen Noord overnamen en er steeds minder lokale treinen door de 70'ers gereden werden, concentreerde de inzet zich de laatste jaren aan de Antwerpse Linkeroever: de lijn naar Boom en de bedieningen rond Kallo. De 7006 werd ondertussen buiten dienst gesteld om onderdelen te leveren voor de resterende vijf locs, die vanwege de ouderdom steeds meer defecten gingen vertonen. terwijl de reeks eind jaren negentig buiten dienst had moeten gaan, bleven de reeks rijden op Kallo vanwege het simpele feit dat de rangeerlocs reeks 73 en 74 het zware werk niet aankonden en reeks 77 nog geen goede communicatieapparatuur had ingebouwd voor de diensten op de Linkeroever. In juni 2001 was het dan toch voorbij en werden de laatste locomotieven afgesteld en naar Schaarbeek afgevoerd. De 7005 werd verkocht aan het TSP en is inmiddels geheel gereviseerd en in de afleveringsstaat teruggebracht. De 7001, 7002 en 7004 werden naar Salzinnes gegaan en één van hen (de 7001) zou uiterlijk worden opgeknapt om te dienen als monument op de rotonde (rondpunt) te Flawinne aan de oude weg naar Charleroi. Dit is vlakbij de plek waar de reeks zijn loopbaan begon: Ronet. Uiteindelijk werden echter alle drie de 70'ers uit Salzinnes toch gesloopt.
Bewaarde exemplaren
Nr | Eigenaar | Standplaats | Opmerkingen |
7003 | TSP | Saint-Ghislain | wisselstukken |
7005 | TSP | Saint-Ghislain |
© Sicco Dierdorp
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende