Inleiding
Na het buitendiensstellen van reeks 91, was B-cargo op zoek naar een nieuwe reeks van kleine rangeerlocomotieven om bedieningen uit te voeren in havengebieden. De multifunctionele reeks 77 had kracht genoeg om rangeringen uit te voeren op de meest uiteenlopende locaties, maar vanwege de lengte van de locomotief was het vaak moeilijk om rangeringen uit te voeren op krappe emplacementen.
Men verwachtte ook de nodige flexibiliteit van deze nieuwe rangeerlocomotief: men wilde af van het onveilige duwend rangeren richting emplacement van de klant ( wagons vooraan, locomotief duwt sleep achteraan op). Waardoor B-cargo al snel bij een rail-weg voertuig terecht kwam. Dat dit voertuig tussen de bundels in de haven op de weg kan rijden, en zo dure rijpaden en lange wachttijden uitspaart aan de bruggen, was mooi meegenomen.
Eind 2004 werd bekend dat B-cargo 17 2-weg voertuigen wilde bestellen bij Mol Company uit Hooglede. 15 stuks waren bestemd voor de Antwerpse haven, en 2 voor de Gentse. In 2005 werden 2 stuks geleverd voor testen in de voorgenoemde havens. De nieuwe rangeerlocomotieven bleken echter niet te voldoen aan de verwachtingen, en werden aan de kant geschoven. De order voor de overige 15 stuks werd geannuleerd.
In de loop van 2006 werd de 9801 overgeplaatst naar de Infrabel werkplaats van Bascoup waar ze de interne rangeringen voor haar neemt.
De 9802 staat sindsdien ter beschikking in de HST-werkplaats van Vorst.
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende