BFOTO
BFOTO
Index Tractiematerieel Leasinglocs Trafiek Lijnen Documenten Bfoto Links

De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 13-02-2011

Omdat de interessantste werken zich grotendeels onder de grond afspelen, duurt het wel even vooraleer er een nieuw bouwverslag wordt gemaakt. Op heel het linkeroever-gedeelte is het tracé sinds januari overal zeer goed zichtbaar. De komende maanden worden de laatste stukjes terrein verder uitgegraven tot de gewenste diepte, en wordt de grond overal verder genivelleerd. Hierna kan men beginnen met het leggen van allerhande soorten stenen zodat men een zeer stabiele ondergrond heeft. (zoals reeds werd gedaan in de bocht van 180°).
Tegen eind 2011 moet het gedeelte van bundel Zuid tot de Beverentunnel klaar zijn. Als dit klaar is, kan Infrabel beginnen met het plaatsen van de spoorinfrastructuur.
De voorbije maanden is de Beverentunnel volledig gemoderniseerd. De tunnel werd volledig gereinigd en hersteld, tegen maart moeten de werken volledig ten einde zijn.



Hierboven vind u een schematisch overzicht van het tunnelboren.

Aan de tunnelboormachine (TBM) zit vooraan een groot snijrad, dit snijrad is voorzien van metalen schrapers en stenenbrekers en draait afwisselend naar links en naar rechts. Op deze manier wordt de aarde weggegraven. De aarde valt in een slurriebad (zwarte gedeelte) en wordt via pijpen verpompt naar een zuiveringsinstallatie aan de oppervlakte. In deze zuiveringsinstallatie (Slurry Treatment Plant) scheidt men de aarde en de slurry van elkaar. De aarde wordt afgevoerd naar een stortplaats (bij de Liefkenshoekspoortunnel vaak gebruikt om aarden wallen aan te leggen die ervoor moeten zorgen dat de omgeving minder lawaai krijgt afkomstig van havenactiviteiten) en de slurry wordt terug naar beneden gepompt zodat deze kan hergebruikt worden.
De TBM beweegt voor dankzij enkele zuigerstangen die drukken op de reeds geplaatste tunnelsegmenten. Door een aantal zuigers sneller dan de rest te laten uitgaan, kan men de tunnelboormachine naar links, rechts, boven, onder of een combinatie hiervan sturen.
Deze TBM is er een van het type MixShield, dit wordt gebruikt als de grondsoort niet homogeen is. De TBM moet door zanderige bodems, boomse klei en zelfs beton gaan. De slurry in het snijrad wordt onder druk gehouden, deze druk is groter dan die van het grondwater. Zodat het grondwater niet in de tunnel stroomt.

Wanneer de TBM ver genoeg heeft gegraven, zullen enkele cilinders naar achteren gaan. Hierdoor kan er een nieuw tunnelelementen worden geplaatst. Dit elementen wordt vastgezet en de cilinders worden tegen het nieuwe tunnelelement geplaats. Op deze manier doet men verder tot men een volledige ring heeft.

De tunnelelementen worden op de werfbasis beladen op tunneldienstwagens, deze wagens voeren de tunnelelementen naar de TBM. Aan de volgwagens achter de TBM zit een kraan, deze kraan grijpt een tunnelelement, draait het 90° (zodat het goed ligt) en legt het op een rollende band. Het tunnelelement zal via deze rollende band naar een grijper gaan die 360° kan ronddraaien. Deze grijper neemt een tunnelelement, en plaatst dit. Wanneer dit tunnelelement vast staat, kan de grijper het volgend tunnelelement plaatsen.
De volgwagens bevatten naast deze rollende band en kraan allerhande materieel dat nodig is voor het maken van een tunnel: Hydraulische groepen, cementtanks, controlekamer van de TBM, extra pijpen voor nutsvoorzieningen,... .

Als de volledige ring geplaatst is, wat ongeveer 45 minuten duurt. Spuit men de ruimte tussen de aarde en de buitenzijde van de tunnelelementen vol met cement. Deze ruimte ontstaat doordat de TBM een iets grotere diameter aarde verwijderd dan de buitendiameter van de tunnel.

1

Sinds enkele weken is de afdaling naar de ondertunneling van L10 uitgegraven.

De tunnel onder lijn 10 is ondertussen zo goed als klaar. Dit weekend heeft men het spoor kant Antwerpen vervangen door voorgemonteerde overwegpanelen. Binnen enkele weken kan de oorspronkelijke overweg dus terug open.


2

De bruggen voor de verkeerswisselaar R2 (richting Gent) -Waaslandhaven zijn in volle constructie.

Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende