Inleiding
Reeds één jaar na de laatste type 65 kwam het eerste stel type 66 in dienst. Bij deze stellen was de kast vrijwel gelijk aan de typen 62-65, maar elektrisch waren de stellen geheel vernieuwd. Ze waren ook sterker dan de eerdere stellen en hadden een hogere maximum snelheid (140 km/u in plaats van 130). Ze waren herkenbaar aan hun éénbeenpantografen en hadden (net als het type 65) van meet af aan dubbele frontlichten, in plaats van de enkele waarmee de eerdere stellen in dienst waren gekomen (de 228.001-228.008 waren overigens aanvankelijk geleverd met één enkele frontlamp zoals ook de dieselmotorwagens aanvankelijk). De eerste veertig stellen (type 66) werden ingedeeld in de nieuwe nummerserie 228.601-228.640. In de volgende levering van 36 stellen type 70 waren er 2 onderverdelingen: 22 stellen type 70 (volgnummers 641-664) en 12 type 70TH (665-676). Deze laatste kregen de toen revolutionaire thyristorbesturing. Doordat de 641-664 technisch gelijk zijn aan type 66, delen we ze gemakkelijkheidshalve in onder deze serie. Op 1 januari 1971 werden de stellen voorzien van de nieuwe NMBS-nummering, wat in praktijk niet meer inhield dat de eerste cijfergroep verviel (die in praktijk al niet eens meer opgeschilderd werd). De serie werd dus 601-664.
Hoewel uiterlijk nog 'ouderwets' zijn de stellen type 66 relatief modern. Tot recent was slechts één stel afgevoerd: de 656 na de aanrijding te Lillois met de 152. Nadat op de rijtuigen type M4 en de treinstellen type Break de nieuwe rode huisstijl was geïntroduceerd, was de 674 begin november 1985 het eerste klassieke treinstel dat van groen rood werd. Bij de revisies die volgden begon men de resterende klassiekjes rood te schilderen. Omdat de huisstijling door verschillende revisierondes heel liep, duurde het nogal even voordat de laatste groene stellen van de baan verschenen. Sterker nog, toen eind 1999 de 606 en 633 als laatste groene stellen resteerden, was besloten de serie grondig te renoveren. Deze stellen kwamen als enige niet meer rood op de baan, maar gelijk gemoderniseerd en wel in de nieuwe en frisse, grijze kleur. Gelijk met deze renovatie werd het interieur grondig gemoderniseerd (waarbij onder andere de eerste klasse afdeling verkleind werd in het voordeel van de tweede klasse). In de loop van 2003 was de hele serie gemoderniseerd.
Met de komst van type 08 (desiro) werden de 66'ers stilletjesaan overbodig. Hierdoor werd in 2015 de helft van de serie buiten dienst gesteld.
Op 06/12/2018 verscheen de 624 op de Belgische net in een verenvoudigd livrei dat we gemakshalve "new look 3" noemen (Ook de herschilderde MS 73 Cityrail
dragen deze livrei). In tegenstelling tot bij de cityrails is dit livrei bij type 66 nooit doorgebroken.
Door de indienststelling van de M7'en ging de rest van de serie vanaf half 2022 sporadisch buiten dienst. In tegenstelling tot de overige klassiekjes waren er lange tijd amper schrappingen.
Dit kwam omdat deze serie in deze periode het enige NMBS-materiaal was dat toelating had om Aachen binnen te rijden. Met de nieuwe dienstregeling van december 2023 werd dit probleem opgelost
door de diensten uit te voeren met reeks 18 + 3I11 + I11 stuurstandrijtuig. Daags na de nieuwe dienstregeling volgende een massale inparkstelling van 66'ers.
Helaas bleek de combinatie reeks 18 + I11 de eerste weken zo onbetrouwbaar te zijn dat er vrij regelmatig 66'ers bijeengesprokkeld moesten worden om een dienst naar Aachen te kunnen uitvoeren.
Om een beetje ademruimte te krijgen werden de 624, 642, 660 en 663 eind december '23/begin januari '24 terug in dienst gesteld. In de korte tijd dat de stellen in park stonden waren er zoveel
onderdelen "verdwenen" dat de bevoegde werkplaatsen redelijk wat werk hadden om de stellen terug rijvaardig te krijgen.
© Sicco Dierdorp
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende