Inleiding
In 1969 werd besloten een locomotief van het type 200 uit te rusten met een door Cockerill ontwikkelde 16-cilindermotor van maar liefst 4000 pK. Als proefloc werd de 200.001 aangewezen, die op 6 december 1969 in de CW van Salzinnes werd binnengenomen en die daar als 200.101 weer buiten zou komen. Tegelijk met de inbouw van deze voor die tijd revolutionaire motor werd de gehele elektrische installatie vervangen door een nieuwe installatie van ACEC en werd de machine als eerste diesel (en dus ook als proef) voorzien van elektrische treinverwarming.
Onsuccesvol bestaan
Juist het inbouwen van de elektrische installatie ging zeer moeizaam en uiteindelijk werd de herbouwde loc pas op 14 juli 1972 afgeleverd, met het nummer 5001. De loc had de toen nieuwe schildering met drie sierlijnen (de schildering 1970), maar het donkergroen werd vervangen door lichtblauw en het geel van de sierbanen door crème. Voorwaar een bijzondere verschijning!! De 5001 kwam in dienst in Kinkempois en werd getest in diensten van de reeks 55 en tijdens proefritten met zware treinen tussen Kinkempois en Stockem (via Namen). Ook werd hij getest in de sneltreindienst tussen Verviers en Oostende en sporadisch in de normale goederendienst tussen Luik en Vlaanderen. In de drie-en-een-half jaar die volgden traden echter continu zoveel storingen op die vervolgens niet te verhelpen bleken, dat de loc begin 1976 nog 85.000 van zijn geplande 200.000 kilometers had afgelegd nodig voor homologatie.
Op 9 maart 1976 werd de loc buiten dienst gesteld in Kinkempois, later in de dependance van de CW Salzinnes te Latour (!) en ook in Salzinnes zelf, in afwachting van een verdere beslissing. Die kwam na het verongelukken van de 5176, waarna de elektrische installatie en motor van deze loc werd omgebouwd in de 5001. Pas op 27 november 1980 kwam hij weer in dienst, in het geelgroen en onder nummer 5101.
Replica's
Ter gelegenheid van een materieelshow georganiseerd door het ATF kreeg in 1996 de 5145 tijdelijk een blauw kleurtje. Na de materieelshow in Kinkempois en een bezoek aan de CFV3V werd de 5145 terug omgeschilderd in het geel.
In 2006 werd de 5117 van het TSP in het blauw geschilderd en omgenummerd op vraag van Rocky-Rail ter promotie van de nieuwe model 50/51'ers
van mehano. De kleine en grote 50'ers werden voorgesteld in Kinkempois. Tot op heden draagt de 5117 nog steeds het 5001 livrei en nummer.
© Sicco Dierdorp
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende