Inleiding
Door de mislukking van het type 211, net als het type 213 één van de vier prototypen middelzware lijndiesels, was de 213 in meerdere opzichten te laat. Niet alleen was men inmiddels niet bepaald meer zo overtuigd van de hydraulische overbrenging ten opzichte van de dieselektrische loc, ook was inmiddels al een bestelling gedaan voor voldoende lijndiesels (typen 210 en 212).
De zes hydraulische proto's kwamen zoals elke protoserie betaamde in Schaarbeek in dienst, voor treinen naar Kortrijk, Haine St. Pierre, Tournai en dergelijke. Net als het type 212, waarvan de 213 het ontwerp heeft afgekeken op enkele kleine wijzigingen in de roosters en de schortbeplating na, werden ze geleverd in donkergroen met twee gele lijnen en de omgekeerde V op het front. Verder kregen ze gelijk dubbele frontlichten.
Al na een paar maanden gingen ze samen met de 211's en drie andere protolocs van het type 222 (reeks 66), vanuit Hasselt in het lokale reizigers- en goederenvervoer. Terwijl de beide andere types niet voldeden, was dit wel het geval voor de 65. Echter, door elektrificaties en lijnsluitingen werd de reeks toch overbodig. Uiteraard werd dit vergemakkelijkt doordat een kleine serie economisch niet bepaald goedkoop is.
In 1982 en 1983 werden de locomotieven - waar de NMBS op de één of andere manier toch niet vanaf wilde - gereviseerd en aangepast voor de sleepdienst in de Antwerpse havens, ter vervanging van reeks 72. Ze werden vernummerd in de reeks 75. Vanuit de stelplaats Antwerpen Dam werden ze ingezet, en dat gebeurde met soms zware treinen tussen de bundels van rangeerstation Antwerpen Noord onderling en de havenbundels in de buurt. Bij hun ombouw waren twee locomotieven nog groengeel - de 7503 - of in tussenschildering geschilderd - 7504 - (van reeks 65 heeft een opvallend groot deel - de helft - in de tussenschildering gereden: 6501, 6504 en 6506), maar al snel waren alles zes geel.
Vanaf eind jaren negentig werden de 75'ers, die toch buitenbeentjes (maar niet onbetrouwbaar) waren, langzaamaan wat overbodig. Vanwege gestegen
vervoer was er eind jaren negentig nog een kleine opleving (waarbij onder andere de al jaren terzijde staande 7503 werd geheractiveerd), maar dit
was van zeer korte duur. Met de komst van reeks 77 werd besloten de serie te koop aan te bieden, en in 2001 werden de machines dan ook vervoerd
naar een spoorwegaannemer in Italië. De 7501, al eerder afgevoerd na een zware aanrijding, was hier als plukloc ook bij - hoewel deze na plukken
te Antwerpen Dam gesloopt is. De 7504-7506 zijn met de 7102 en 7103 al snel op pad gegaan, op dat moment nog in NMBS-livrei. De 7502 en 7503
werden door wanbetaling lange tijd aan de kant gezet in Antwerpen Noord, pas na maanden werden zij aldaar geel geschilderd en nog later werden
zij eindelijk vervoerd naar hun nieuwe eigenaar Visali te Italië.
© Sicco Dierdorp
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende