Algemeen
Aantal: 13
Draaistelindeling: Co-Co
Totaal gewicht: 108
Nummering: 5 201 - 5213
Oude Nummering: 202.001
- 202.013
Vermogen: 1035 kW
Tankinhoud: 3500 l
Smeerolie: 750 l
Water voor de treinverwarming: 2500 l
Water om de motor te koelen: 800 l
Maximum snelheid: 120 km/h
Maximum tonnage per as: 18
Maximum kracht bij optrekken: 265 kN
Minimum boogstraal: 90 m
Wieldiameter: 1010 mm
Mechanisch gedeelte
Constructeur: S.A. Anglo-Franco-Belge
Bouwjaar: 1955
Remming: Automatische OERLIKON rem met een remkraan type FV3 en een LST1
verdeler gecombineerd met een rechtstreekse OERLIKON rem met een remkraan type
FD1. De locomotief is voorzien van een rheostatische rem. De compessor type WXO
van Gardner & Denver wordt aangedreven door een elastische koppeling. De
locomotief is voorzien van 2 reservoirs met een totale capaciteit van 1000
liter.
Besturingsinstallatie: Regeling van het vermogen door een elektrische bediening van de Woodward PG snelheidsregelaar. De tractiekruk heeft 8 standen. Besturingstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Verwarming: Stoomgenerator VIC van het type OK.4616 met een stoomproductie van 780 kg/h en een druk van 14 bar (stoomdruk in de verwarming regelbaar tot 6 bar)
Van 1979 tot 1992 werden alle locomotieven voorzien van een vlottende cabine. HLD 5214 - HLD 5217 zijn omgebouwde 53'ers.
Dieselmotor
Constructeur dieselmotor: General Motors
Motor Type: 567 C
Injectie: Direct
Vermogenregeling: Via de snelheidsregeling
Starten motor: Via de hoofdgenerator
Nominaal vermogen: 1265 kW
Rotatiesnelheid: 835 tr/min
Cilinders:
Aantal: 16
Plaatsing: In V
Uitboring: 216 mm
Loop: 254 mm
Volledige massa: 15.400 ton
Inspuitingsdruk: 84 bar
Gemiddelde druk: 6.4 bar
Gemiddelde snelheid van de zuiger: 7.1 m/s
Maximum koppel: 1446 daNM
Overbrenging
Constructeurs: D12 generator: Electromotive (USA), D19 tractiemotor: Smit in Slikkerveen (Nederland)
Werkingswijze: De hoofdgenerator is aangedreven door de dieselmotor en voedt 6 tractiemotoren die op 3 manieren kunnen worden geschakeld (serie, parallell en shunt). De hoofdgenerator wordt afzonderlijk bekrachtigd, de bekrachtiging hangt af van de belasting die gemeten wordt door een belastingsregelaar. (bevat ook een driefasige motor die de ventilatoren voor de diesel en tractiemotoren voedt).
Aandrijvingswijze assen: De 6 tractiemotoren (opgehangen aan de neus), zijn ingewerkt in de assen en drijven elk 1 as aan. Elke as van de locomotief is dus aangedreven door een motor.
Voornaamste afmetingen
Totale lengte: 18850 mm
Breedte: 2940 mm
Hoogte van de rail tot het dak: 4237 mm
Afstand tussen de ophangingen: 10300 mm
Afstand tussen de wielen: 4000 mm
Afstand tussen buffer en de ophanging: 4275 mm
Het is verboden om deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende. Bepaalde info mag op fora worden gebruikt mits bronvermelding