Algemeen
Aantal: 42
Draaistelindeling: Co-Co
Totaal gewicht: 110
Nummering: 5501 - 5542
Oude Nummering: 205.001
- 205.042
Vermogen: 1175kW
Tankinhoud: 4000 l
Smeerolie: 750 l
Water voor de treinverwarming: 3000 l
Water om de motor te koelen: 800 l
Zand: 640 kg
Maximum snelheid: 120 km/h
Maximum tonnage per as: 18.330
Maximum kracht bij optrekken: 270 kN
Minimum boogstraal: 90 m
Wieldiameter: 1010 mm
Mechanisch gedeelte
Constructeur: S.A. La brugeoise et Nivelles
Bouwjaar: 1961 - 1962
Remming: Automatische OERLIKON rem met 2 remrigimes: goederen en passagiers,
remkraan van het type FV4 en 2 LST1 verdelers gecombineerd met een directe
OERLIKON rem met een remkraan type FD1. Een Gardner-Denver compressor van het
type WXO wordt aangedreven via een elastische koppeling. Er zijn 4
persluchtreservoirs met een totale capaciteit van 1000 l. Een handrem
(schroefvormige) is geplaatst in elke stuurpost en werkt elk op 1 bogie.
Besturingsinstallatie: Regeling van het vermogen door een elektrische bediening van de Woodward PG snelheidsregelaar. Besturingstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Verwarming:
Stoomgenerator VIC van het type OK.4616 met een stoomproductie van 780 kg/h en
een druk van 14 bar (stoomdruk in de verwarming regelbaar tot 6 bar).
Later werden de aangepaste
locomotieven (in blauwe livrei: HLD 5505, 5510, 5515, 5519, 5529, 5531, 5540 en
5542) voorzien van een elektrische treinverwarming: Een alternator van 325 kVA
met een HS gelijkrichter van A.C.E.C. die 3000V gelijkspanning levert. Het
nominaal vermogen is 300 kW.
Dieselmotor
Constructeur dieselmotor: General Motors
Motor Type: 16-567 C
Injectie: Direct
Vermogenregeling: Via de snelheidsregeling
Starten motor: Via de hoofdgenerator
Nominaal vermogen: 1435 kW
Rotatiesnelheid: 835 tr/min
Cilinders:
Aantal: 16
Plaatsing: In V
Uitboring: 216 mm
Loop: 254 mm
Volledige massa: 15.400 ton
Inspuitingsdruk: 84 bar
Gemiddelde druk: 7.06 bar
Gemiddelde snelheid van de zuiger: 7.06 m/s
Maximum koppel: 1640.2 daNM
Overbrenging
Constructeurs: A.C.E.C./SEM (met een licentie van GM)
Werkingswijze: De hoofdgenerator is aangedreven door de dieselmotor en voedt 6 tractiemotoren (1 serie-parallelle aansluiting, 1 parallelle aansluiting en 1 shunt). De hoofdgenerator wordt afzonderlijk bekrachtigd door een hulpgenerator.
Aandrijvingswijze assen: De 6 tractiemotoren (opgehangen aan de neus), zijn ingewerkt in de assen en drijven elk 1 as aan. Elke as van de locomotief is dus aangedreven door een motor.
Voornaamste afmetingen
Totale lengte: 19850 mm
Breedte: 2900 mm
Hoogte van de rail tot het dak: 4250 mm
Afstand tussen de ophangingen: 10480 mm
Afstand tussen de wielen: 4000 mm
Afstand tussen buffer en de ophanging: 3960 mm
Het is verboden om deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende. Bepaalde info mag op fora worden gebruikt mits bronvermelding