Nijverheidsspoor Merksem: aansluitingen groot dok west
KP 0
Aansluiting hoofdspoor KP 0.1
Norbert Cardon
In 1919 werd de spooraansluiting van Norbert Cardon geopend. Het bedrijf persste olie uit landbouwgewassen.
De spooraansluiting bestond uit een stuk gereserveerd straatspoor. Via een draaischijf werden de wagons vanop het straatspoor naar het bedrijf getransporteerd.
De draaischijf verdween eind jaren '50. Het laden en lossen gebeurde vanaf dan enkel nog op het straatspoor. Begin jaren '70 is de aansluiting opgeheven.
Volgende bedrijven mochten laden en lossen bij Norbert Cardon:
* Federation des Fabricants d'huiles Belges
KP 0.25
Antwerpse molens
De Antwerpse Molens moeten al actief zijn voor WOI op het nijverheidsspoor. De aansluiting bestond uit een gereserveerd stuk straatspoor tot 1973. Na 1973 werd er net voor het bedrijf een stuk spoor gelegd met een losput.
Voor de jaren 40 noemde het bedrijf moulins de Merxem. In 1995 is de aansluitwissel naar dit bedrijf verdwenen.
KP 0.35
Aansluiting Klein Dok Zuid
KP 0.4
Dandelooy
Mouterij Dandelooy was voor WOI actief op het nijverheidsspoor. De spooraansluiting bestond uit een gereserveerd stuk straatspoor. Eind jaren '30 verdween de mouterij en werden de
terreinen overgenomen door Hendrix
Hendrix
Het pluimveevoederbedrijf Hendrix heeft een gereserveerd stuk straatspoor als aansluiting in dienst vanaf 1941. In 1975 is de aansluiting verdwenen op deze plaats. Aan het klein dok noord werd er tien een losput geopend.
KP 0.5
Lambrechts
Maalderij Lambrechts is geopend voor 1919. De spooraansluiting bestond uit 2 draaischijven waarmee wagons het bedrijfsterrein konden worden opgetrokken. Eind jaren '20 de aansluiting opgehoffen
KP 0.53
Aansluiting Klein Dok Noord
KP 0.56
Excelsior
Deze bloemmolen verkreeg een aansluiting in 1921. De aansluiting bestond uit 1 draaischijf om wagons op het bedrijventerrein te krijgen. Eind jaren '30 is de aansluiting opgehoffen.
Compagnie belge pour le commune de fer et metaux
De aansluiting bestond al voor WOI. De aansluiting bestond uit 1 draaischijf om wagons op het bedrijventerrein te krijgen. Eind jaren '30 is de aansluiting opgehoffen.
3 molens
De maalderij en mouterij 3 molens nam eind jaren '30 de terreinen van Lambrechts over. Het bedrijf beschikte niet over een eigen spooraansluiting. Vermoedelijk werden de weinige wagons op het straatspoor voor
het bedrijf gelost. Eind jaren '50 is het vervoer waarschijnlijk gestopt.
KP 0.65
NV Koffie Hag
Mocht het nijverheidsspoor gebruiken vanaf 1943 maar had geen eigen spooraansluiting. Vermoedelijk werden de wagons gelost op het straatspoor voor het bedrijf. In de jaren '50 is het spoorvervoer waarschijnlijk gestaakt.
KP 0.7
Herkens
Maalderij Herkens kon gebruik maken van het uiterste stuk straatspoor van het westelijk gedeelte van het groot dok. De aansluiting werd verzekerd vanaf 1919. Begin jaren '70 werd ze opgeheven.
Het is verboden informatie van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende. Bepaalde info mag op fora worden gebruikt mits brondvermelding.
Bekijk aansluitingen
bekijk kaart
bekijk kaart
Bekijk aansluitingen
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
Bekijk aansluitingen
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart