Nijverheidsspoor Merksem: aansluitingen hoofdspoor
KP 2.3
Algemene losplaats NMVB
bekijk kaart
Op de algemene losplaats van de NMVB konden bedrijven die niet beschikten over een eigen aansluiting goederen laden of lossen in wagons. De algemene losplaats kan je dus het best vergelijken met goederenkoeren die je vroeger overal op het Belgische spoorwegnet tegenkwam. In zijn beginjaren was de losplaats uitermate populair bij kleine bedrijven in het Merksemse, maar vanwege het opkomende wegvervoer daalde het belang jaar na jaar. De losplaats werd uiteindelijk gesloten in 1967 naar aanleiding van de afbraak van het overladingsstation Merksem-Ijskelder.
Enkele bedrijven die gebruik maakten van deze losplaats waren:
* OISA: pompen en machines vanaf 1947
* Verkaeren: houthandel vanaf 1919
* Verbaenen: houtzagerij vanaf 1943
* Stockmans: houtzagerij vanaf 1943
* Van ham Van Dyck: houthandel en zagerij vanaf 1941
* Dekkers: houthandel
* J & A Smout: vanaf 1946
NV Hartog de Vocht
bekijk kaart
NV Hartog de Vocht was een metaalverwerkend bedrijf dat rond de jaren '40 aan spooraansluiting kreeg. Begin jaren '60 stopte het spoorvervoer voor dit bedrijfje. De aansluiting werd in 1967 verwijderd tesamen met de opbraak van de algemene losplaats.
KP 2.6
Rigaux
bekijk kaart
Deze aansluiting is vermoedelijk geopend in de beginjaren van de nijverheidslijn. Rond 1910 moet zowel de aansluiting als het bedrijf verdwenen zijn.
Société Anversoise des metaux
bekijk kaart
Bedrijf was al actief voor WOI. In de jaren '60 is de aansluiting verdwenen.
Blanchisserie "Mon Plaisir"
bekijk kaart
De spooraansluiting is geopend rond 1919. Eind jaren '40 begin jaren '50 werd ze opgeheven. Vermoedelijk bestond de spooraansluiting uit een draaischijf die toegang gaf tot het bedrijfsspoor
Britisch American Tobacco
bekijk kaart
Tabaksverwerkend bedrijf dat vermoedelijk al voor WOI actief was op het nijverheidsspoor. In 1948 ging deze firma over in Van der Elst.
Grandes Imprimeries Belges
bekijk kaart
De firma deelde een aansluiting met de Britisch American Tobacco Company. Grandes Imprimeries Belges was waarschijnlijk al actief op het nijverheidsspoor voor WOI. In 1948 werden de terreinen overgenomen door Van der Elst
Van der Elst
bekijk kaart
Van der Elst was een tabaksverwerkend bedrijf. In 1948 heeft deze Britisch American Tobacco en Grandes Imprimeries Belges overgenomen. Beide bedrijven werden samengevoegd en Van der Elst bleef de spooraansluiting gebruiken. Midden jaren '80 is de aansluiting opgeheven.
KP 2.9
J Persenaire
bekijk kaart
J Persenaire was een zagerij. De spooraansluiting is rond 1919 geopend. Rond 1954 is de zagerij failliet verklaard en werden de terreinen verkocht aan Van de Moortele
Van de Moortele
bekijk kaart
Na het faillissement van J Persenaire kocht de oliefabrieken Van de Moortele de terreinen over. Het bijzondere was dat deze spooraansluiting 2 wisselverbindingen had met de nijverheidslijn. In 1979 werd de tweede wissel zijde Merksem opgebroken om plaats te maken voor een overweg. Rond 1990 is de aansluiting verdwenen. De firma stond ook bekend onder de naam Vamo Mills.
KP 3.2
Kanderij Ghijs en de Ridder
bekijk kaart
Deze suikerrafindarij kreeg een aansluiting in 1919. Eind jaren '50 verdween het spoorvervoer én de aansluiting.
KP 3.45
Bloemmolens Flandria
bekijk kaart
Flandria verkreeg haar spooraansluiting in 1942. In de jaren '50 verdween deze. De spooraansluiting bestond vermoedelijk uit een stuk spoor dat voor het bedrijventerrein lag.
ERICA
bekijk kaart
Erica was een verdeler van bleekwater en automatische verpakinrichtingen. Vanaf 1943 was erica actief op het nijverheidsspoor. De goederenwagons werden afgeleverd op een stuk spoor dat voor het bedrijf lag.
KP 3.5
Molens D. van Doren
bekijk kaart
Van Doren was actief van 1929 op het nijverheidsspoor. In de jaren '60 werd de aansluiting gesloten.
Volgende bedrijven mochten laden en lossen bij van Doren:
* Louis van Weert: Verkoop van moto's en antractie, vanaf 1945
* Tijtgat en Lobelie: vanaf 1943
* Chambre syndicale Anversoise de commerce
KP 3.6
Boerenbond
bekijk kaart
Zie KP 3.8
Societe Anonyme Union
bekijk kaart
Straatspoor dat voor WOI in gebruik werd genomen. Is in de jaren '40 opgebroken ten voordele van de spooraansluiting van NV Union Margariniere Belge. Zoals de naam doet vermoeden gaat het hier om hetzelfde bedrijf.
KP 3.7
NV Union Margariniere Belge
bekijk kaart
De spooraansluiting is geopend in 1930. Het bijzondere is dat de spooraansluiting zowel aan het Albertkanaal als aan het Klein Dok aansluit op de nijverheidslijn. Eind jaren '70 is de aansluiting opgeheven.
Volgende bedrijven mochten laden en lossen bij NV Union Margariniere Belge
* ETNA: vanaf 1942
KP 3.8
Boerenbond
bekijk kaart
De Boerenbond heeft activiteiten op verschillende locaties op het nijverheidsspoor. Vanaf 1922 begonnen de spooractiviteiten in Merksem. De Boerenbond vervoerde vooral veevoeder en landbouwproducten. In de jaren '70 werd er een losput gebouwd in het hoofdspoor en werden de sporen in de magazijnen opgebroken. In 1996 kwam er een einde aan het spoorvervoer bij de boerenbond ten voordele van de binnenvaart.
KP 3.9
Aansluiting groot dok west
KP 4.1
Aansluiting groot dok oost
KP 4.35
Elektriciteitsmaarschappij der Schelde
Deze stroomproducent is al actief in Merksem vanaf 1908. In 1919 werd de aanvraag voor een spooraansluiting goedgekeurd. In het begin was de aanluiting te bereiken per draaischijf. Begin jaren '50 is de
draaischijf vervangen door een wisselverbinding met het nijverheidsspoor. In 1968 is de aansluiting opgeheven.
KP 4.55
NV Merksem Deuzeld
Heeft sinds 1946 een aansluiting op het nijverheidsspoor. Begin jaren '60 werd de aansluiting verlaten.
Volgende bedrijven mochten laden en lossen bij NV Merksem Deuzeld:
* Compagnie Belge de la Construction (JO-JO): vanaf 1952 Stokerij Schoten
De stokerij van schoten verkreeg een spoor aansluiting in 1929. Rond 1956 verliet Stokerij Schoten de terreinen
Volgende bedrijven mochten laden en lossen bij Stokerij Schoten:
* NV Meers: vanaf 1943
B.O.M.
In 1956 werden de terreinen van Stokerij Schoten overgenomen door B.O.M., de bestaande spooraansluiting bleef behouden. Het bedrijf is naderhand hernoemd naar BMT en naar Antwerpse Verzinkerij.
Na het faillisement van deze laatste in 1996 verdween de aansluiting naar dit bedrijf.
De Coninck en zoon
Verffabriek. Meer info ontbreekt
KP 4.65
Laminoirs d'Anvers
De sterkhouder van het nijverheidsspoor! Sinds 1923 beschikt dit bedrijf over een spooraansluiting. In 2014 werd de spooraansluiting noodgedwongen opgeheven. Het bedrijventerrein beschikt
over verschillende sporen. De naam van het bedrijf werd naar het einde van de 20ste eeuw veranderd in Antwerpse Metalen.
Truck en Tractor
Gebruikt sinds 1928 een deel van de spooraansluiting van Laminoirs d'Anvers. Vermoedelijk heeft Truck en Tractor de gronden eind 20ste eeuw verlaten en verkocht aan Antwerpse Metalen.
Volgende bedrijven mochten laden en lossen bij Truck en Tractor:
* Jennes: houthandel
KP 4.8
Moulins Metropole
Deze maalderij was actief op het spoor sinds 1919. Begin jaren '50 werden de terreinen verlaten
De Boer
Asfaltfabrieken De Boer had sinds 1926 via de spooraansluiting van Moulins Metropole toegang tot het nijverheidsspoor. De fabriek zelf lag net naast de spooraansluiting van Laminoirs d'Anvers.
Begin jaren '50 nam asfaltfabrieken de Boer de terreinen over van Moulins Metropole, en beschikte zodoende van een eigen spooraansluiting. In 1984 stopte het spoorvervoer hier.
KP 4.95 en KP 5.01
Compagnie Belge de fers et de metaux
Bedrijf was vermoedelijk al actief voor WOI. Het bedrijf bezat 2 wissels die toegang gaven tot het nijverheidsspoor. Op het bedrijventerrein zelf waren er 3 draaischijven die goederenwagons naar
3 verschillende opstelsporen konden leiden.
Zeelandia
Mocht sinds 1929 laden en lossen op het nijverheidsspoor. Heeft ergens eind jaren '30 de terreinen overgenomen van Compagnie Belge de fers et de metaux. Zeelandia was actief in de zadenhandel.
Mertens - Hofkens
Houtinvoer. Heeft de terreinen en aansluiting van Zeelandia overgenomen in 1954. In 1984 stopte het spoorvervoer hier.
KP 5
Van Gestel
Op deze plaats is rond 1958 een wissel gestoken om het magazijn te bereiken. In 1984 stopte het spoorvervoer hier.
KP 5.05
Petroleum products refining
De spooraansluiting is vermoedelijk actief geworden in de jaren '20. Het terrein is midden jaren '30 overgekocht door Agricole Citex
Agricole citex
Dit bedrijf was vanaf midden jaren '30 actief op het nijverheidsspoor. Het terrein is begin jaren '50 overgekocht door Van Gestel
Van Gestel
Op dit terrein staan magazijnen voor de boerenbond onder de naam Van Gestel. Bij overname bleef de spooraansluiting bestaande uit een wissel en een draaischijf een tijdlang behouden.
In 1958 werd er een nieuwe wissel gestoken thv KP5 om de draaischijf te kunnen elimineren
KP 5.1
Compagnie Industrielle d'Ans
In 1922 is deze spooraansluiting actief geworden. Via een wissel en een draaischijf kon men verschillende fabriekssporen bereiken. Ondanks de moeilijke rangeermogelijkheden
werd de aansluiting niet veranderd. In 1984 stopte het spoorvervoer hier.
KP 5.17
De Jos
Spooraansluiting vermoedelijk geopend voor WOI. Begin jaren '40 verdwenen
KP 5.2
Antwerpse Asfaltfabrieken
De spoorverbinding was vermoedelijk al actief van voor WOI. In de jaren '40 verdween de aansluiting.
KP 5.3
Vianova
Vianova kocht in de jaren '40 de terreinen over van de Antwerpse Asfaltfabrieken. Er werd toen een nieuwe spooraansluiting gemaakt op 100 meter van de vorige aansluitingswissel.
Renault Olieën
Begin jaren '50 kocht Renault Olieën de terreinen over van Vianova. De spooraansluiting bleef behouden. Midden jaren '60 verdween deze echter.
KP 5.35
Graisses, huiles et product Africains
Geopend voor WOI. Begin jaren '40 gesloten
KP 5.4
Lommaert
De spooraansluiting is begin jaren '50 geopend. In 1984 stopte het spoorvervoer hier.
KP 5.55
Industrie des huiles de Schoten
De spooraansluiting bestaat vermoedelijk al van voor WOI. Het bedrijf werd ook aangeduid onder de naam Gras et derives. Op het eindpunt van de nijverheidslijn werden wagons per draaischijf op het
bedrijfsterrein geplaatst. Eind jaren '40 werden de terreinen verkocht aan AMATO.
AMATO
Actief sinds 1948 in de import en export van lanbouwproducten. De wagons werden voor het bedrijf geparkeerd. De draaischijf werd na de overname van de terreinen verwijderd. In 1984 stopte het spoorvervoer hier.
Het is verboden informatie van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende. Bepaalde info mag op fora worden gebruikt mits brondvermelding.
Bekijk aansluitingen
Bekijk aansluitingen
bekijk kaart
bekijk kaart
* Huiles Renault
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart
bekijk kaart